Loading color scheme

O webinarium

Już 9 grudnia 2020 roku o godzinie 11.00 rozpocznie się  II Opolskie Forum Zawodowe pt. Po(d)łączeni – o pracy zdalnej w województwie opolskim. Jest to z jednej strony kontynuacja wydarzenia zapoczątkowanego w ubiegłym roku, które było sposobem na wymianę doświadczeń w zakresie potrzeb pracodawców na rynku pracy, z drugiej natomiast konsekwencja dużego zainteresowania seminarium, które zorganizował WUP w Opolu we wrześniu br. gdzie omawiano m.in. kwestię pracy zdalnej. II Opolskie Forum Zawodowe poświęcone będzie tylko pracy zdalnej, i będzie miało dwie odsłony. Pierwszą za kilka dni,  drugą natomiast już w pierwszym kwartale 2021 roku.

Na najbliższym spotkaniu gościć będziemy ekspertów, którzy przybliżą nam założenia pracy zdalnej, ale także wskażą zagrożenia z nią związane. Rozpoczniemy od zaprezentowania wyników opolskich badań poświęconych wykorzystaniu pracy zdalnej. Częściowo powtórzone zostaną ustalenia z badania, jakie przeprowadził WUP w Opolu, ale przede wszystkim skoncentrujemy się na badaniu Głównego Urzędu Statystycznego, które zaprezentuje wicedyrektor Urzędu w Opolu dr hab. Edyta Szafranek. Dzięki temu dowiemy się, ile i jakie firmy w regionie aktualnie wykorzystują taką organizację pracy. Po tym wprowadzeniu dr Jolanta Maj opowie o samej idei pracy zdalnej - czym ona jest, jakie są jej rodzaje, kiedy się sprawdza, a kiedy jej wdrożenie nie jest dobrym rozwiązaniem. Wyposażeni w taką wiedzę zapoznamy się z uwagami prof. SWPS Tomasza Grzyba (Uniwersytet Humanistycznospołeczny) poświęconymi konsekwencjom psychologiczno-społecznym pracy zdalnej. Pamiętajmy, że w trakcie obowiązującego reżimu sanitarnego praca zdalna jest w zasadzie koniecznością, co oznacza niejednokrotnie zawarcie kompromisu, a czasami zatarcie granicy między życiem prywatnym i zawodowym. W wystąpieniu profesora Grzyba będziemy mogli doszukać się mi.in kilku porad, jak organizować sobie czas i miejsce pracy. W dalszej kolejności oddamy głos ekspert w zakresie prawa pracy dr hab. Monice Gładoch, uznanej radczyni prawnej oraz doświadczonej wykładowczyni akademickiej. Poprowadzi nas przez gąszcz przepisów i regulacji dotyczących pracy zdalnej w Polsce oraz podpowie, w jak najbardziej prawidłowy sposób rozwiązywać pojawiające się trudności i wątpliwości interpretacyjne w prawie pracy.

Kolejnym tematem będzie Krajowy Fundusz Szkoleniowy – oferowane przez powiatowe urzędu pracy bezzwrotne źródło środków na szkolenie pracowników. Jest to okazja, aby podsumować dotychczasowe wsparcie udzielone przedsiębiorcom, ale także wskazać zasady, na jakich będzie udzielane wsparcie w 2021 roku. Przewodnicząca konwentu PUP w województwie opolskim Elżbieta Gabryś podpowie pracodawcom, w jaki sposób skutecznie aplikować o wparcie w ramach KFS,  tak aby uniknąć najczęściej pojawiających się błędów. Na koniec zastanowimy się, w jaki sposób wykorzystać KFS do upowszechnienia i podniesienia jakości pracy zdalnej. Oprzemy się przy tym na wynikach krótkiego sondażu przeprowadzonego wśród instytucji szkoleniowych w regionie oraz wśród pracowników PUP.

W trakcie trwania webinarium do dyspozycji słuchaczy będzie ekspert Okręgowego Inspektoratu Pracy w Opolu, Pan Grzegorz Czapla, którego mieliśmy okazję posłuchać w trakcie wrześniowego seminarium (https://youtu.be/Rhc6jFgrT5c). Postara się on odpowiedzieć na pytania pracodawców i pracowników, którzy mają wątpliwości związane z świadczeniem pracy zdalnej. Na naszym spotkaniu chcemy mówić nie tylko o teorii, ale przede wszystkim o praktyce, aby w tym trudnym dla nas wszystkich czasie ułatwić sobie pracę.

Z uwagi na obostrzenia sanitarne II Opolskie Forum Zawodowe będzie miało charakter webinarium, co oznacza, że nasi goście będą prezentowali swoje wypowiedzi ze studia, lub z innego dogodnego dla siebie miejsca. Całość natomiast transmitowana będzie na żywo w Internecie, tak aby każdy mógł wziąć udział w spotkaniu. Całość spotkania oraz materiały informacyjne, które pojawią się w trakcie wystąpień (w tym zapis całej konferencji) dostępna będzie również na stronie internetowej wydarzenia.